LLEURE EDUCATIU ALS MENJADORS ESCOLARS

//LLEURE EDUCATIU ALS MENJADORS ESCOLARS

LLEURE EDUCATIU ALS MENJADORS ESCOLARS

Els menjadors escolars s’han convertit en una necessitat prioritària per moltes famílies. Històricament, eren concebuts com un espai assistencial o privilegiat. Avui dia, la presència de menjadors escolars és generalitzada. A part de cobrir una funció d’educació nutricional, sobretot es demana que els menjadors compleixin una funció educativa.

Això fa que es requereixi la presència de monitors i educadors qualificats i preparats amb un gran repertori de recursos i jocs. Els espais disponibles a les escoles per a poder dur a terme aquests jocs solen ser espais diferents i variats. No tots els espais permeten fer el mateix tipus de joc i cal analitzar les característiques de tots ells per tal d’oferir jocs que potenciïn al màxim les possibilitats dels infants.


Cada menjador escolar reuneix unes característiques que determinen el tipus de jocs que hi podem portar a terme


El principal criteri que s’ha de fer prevaler en l’ús de qualsevol espai és la seguretat. Tot aquell espai que no comporti cap perill per als infants serà vàlid. Tenim diferents espais de joc: el sorral, el pati, un espai cobert i petits espais interiors.

Jocs de sorral

El sorral és aquell espai on el terra no està pavimentat i els jocs que s’hi poden fer han d’explotar al màxim les seves possibilitats. Es poden fer línies i dibuixos a la sorra, s’hi poden fer forats i, també, construccions.

 

Jocs de pati

Els patis són espais molt grans a l’aire lliure. Generalment estan pavimentats com una pista poliesportiva. Els jocs que s’hi fan són esportius, de córrer, de llançar objectes, de persecussió i permet que hi participin molts infants a la vegada. En conseqüència s’hauran de plantejar activitats que com a resultat seran dinàmiques i mogudes.

Jocs d’espai interior

El tipus de terra d’aquests espais, ideals per a dies de pluja o de molta calor, acostumen a ser molt més agradables que els dels patis exteriors. Per tant s’hi poden fer jocs que permetin als infants arrossegar-se per terra, córrer una mica, així com activitats que desenvolupin la oïda o l’expressió corporal.

Jocs per a petits espais interiors

Són espais de petites dimensions on la mobilitat és molt reduïda. És ideal per dibuixar, fer jocs amb llapis i paper o jocs de taula ideal per desenvolupar el raonament i el diàleg.

Cal mirar que els jocs que desenvolupem no tingui una dificultat massa elevada. L’activitat en qüestió tampoc ha de requerir massa temps de preparació. Hem de ser conscients que un joc s’ha de poder organitzar ràpid i que els infants s’hi poden afegir o el poden abandonar quan ells vulguin.


A l’hora de programar les activitats, és important tenir en compte el número d’infants que hi podrien participar


La funció principal de l’educador no s’ha de limitar a proposar jocs i fer jugar. Hi ha tasques que van molt més enllà com poden ser la preparació de tallers d’ensenyament de jocs. En primer lloc, els educadors també han de ser capaços de crear espais on els infants puguin jugar lliurement. Han de ser coherents amb els plantejaments educatius del centre escolar i per últim han de saber observar als infants.

Els menjadors escolars són per a la majoria d’infants una estona de llibertat. A part de l’alimentació, s’hi ha de treballar el lleure educatiu. Cal cercar estratègies per tal de presentar una proposta lúdica que sigui motivacional i atractiva.

2019-02-04T14:52:58+00:00

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies